tisdag 11 juni 2019

Resa till Köpenhamn

 Jag skulle på arbetsresa till Köpenhamn. Då jag skulle boka biljetten stod det "res gärna med tåg"...
Varför inte tänkte jag - det var en hel del material jag likaväl kunde läsa ombord på ett tåg som på kontoret. 
Dessutom hade en kollega pratat sig varm om snälltåg. Jag hade fått beskrivet snälltåget som Orientexpressen, men utan mord. 
Nu blev jag liiiitet besviken ändå.
Var finns de utlovade vita dukarna, servettbrytningarna, nysilverkaffekannan, porslinskopparna? Kyparna med vita handskar?
Hörde jag fel? Har jag inverterat hela historien? :)
Men det var mysigt att tuffa genom det gröna landskapet. Fick mig verkligen att varva ner!
 Jag ÄLSKAR verkligen gamla tågstationer som har kvar de gamla järnarbetena fullt synbara!
 Får mig att tänka på en svunnen tid. Där Hercule Poirot ska dyka upp i nästa hörn. 
 Konferensen skulle stå för mitt hotell och resa - men de ville att jag skulle hålla en rimlig nivå på hotellet.
Jag valde det billigaste tillgängliga, Copenhagen Plaza, som låg nära både tågstationen och Den sorte Diamant, där konferensen skulle hållas.
 Jag blev uppriktigt förvånad - det var mycket finare än vad jag hade förväntat mig!
Hantlar fanns tillgängliga på rummet också!
Så trivsamt! 
Med en balkong dessutom. Nå jag hade inte riktigt tid att sitta här och ruva. Klockan var 16.00 och 19.30 skulle vi, deltagarna på konferensen, ses på en centralt belägen restaurang. 
Med en karta i handen (totalt obegriplig, jag tror att jag är närapå totalt illitterat när det kommer till att läsa kartor, jag fick fråga mig fram....)  
Tog jag mig fram till Nyhavn med de härliga färgerna på husfasaderna. 
Det var ett underbart livligt uteliv där! 
När jag som bäst rände runt i Köpenhamn (skippade mat, här skulle tiden maximeras till att fota och hinna se så mycket som möjligt) slog det mig verkligen det här var ett resebeteende som jag inte har haft på senare år. Det påminde snarare om mina tidigare resor med min...pappa. Och att...det var min pappas FÖDELSEDAG  - 3 juni. Det kändes som om jag, omedvetet, hade hedrat minnet av min pappa genom att turista på detta specifika sätt.
Kändes bra!
Sakta men säkert, nej det gick nog ganska fort ända  - jag gick över 25 000 steg mellan 16 till 24 under min första kväll i Köpenhamn. Och då var jag ändå på middag under fyra av dessa timmar! 
Framme vid den lilla sjöjungfrun! 
 Svårt att få plats med oss båda på samma bild...
 ...krävde total koncentration...
Sedan måste jag hasta tillbaka till hotellet, duscha, byta kläder för att bege mig till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar