fredag 12 juli 2019

Barnrikehuset på Stickelbärsvägen 7, Stockholm

 Jag fick tag i två biljetter på visningen av Barnrikehuset på Stickelbärsvägen i Stockholm. De har bara öppet 3 gånger per år varför trycket på biljetterna är ganska kraftigt. 
Nå Sigrid erbjöd att Arvid skulle få gå. Han hade gått och lagt sig 02 - kvällen innan så jag var ganska säker på att jag kanske skulle få gå själv.
Icke, han somnade visserligen rakt där han satt på kontoret under 1,5 h, men humöret och inställningen var det rakt inget fel på. 
 Guiden sade uttryckligen pilla på alla saker om Ni vill. Det ville Arvid!... :) 
 Bakom Arvid står en uttdragssäng som ett av barnen sov i varje natt.
Garderoben.
Jag måste säga att min första lägenhet var byggd 1937. Dessa var från 1936. Och nog kände jag igen stilen. På fönstren och dess låsanordningar.  
Bakelittelefon! 
 Badrummet!
 Badrumshyllan!  
 Toalettpapper!
 Arvid på den Ottomanska schäslongen där föräldrarna sov.
 Linneskåp.
 Innehåll!
 Vevgrammofon och intressanta lådor!
Salongen!
 Köket!
 Vad är detta?
 Diskbänken!
 Gasspis!
 Vad är detta?
Skåphandtagen känner jag igen. Både från min första lägenhet - men även för hur det såg ut hemma hos min farmor!
 Tvätt och städskåp. 
 Lock på rad!
 Hushållsvåg
 Inte bara Arvid var runt och undersökte!
 Utdragningsbart bakbord! 
 Indraget bakbord!
 Rengöringsattiraljer!
Museet rekommenderas - håll ögonen öppna!
En välförtjänt sen lunch på en indisk restaurang - så gott!
Sedan tillbaka till kontoret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar