onsdag 26 juli 2023

Resa till Aten!

Vi kom fram vid 23-snåret första dagen, varför vi inte på allvar började undersöka dagen förrän under dag 2.
Inför resan hade vi packat våra väskor i salongen. De egna kläderna är ju upp till var och en att packa ner, men plåster, tallrikar, solskydd, bestick, spel känns det viktigt att vi har med oss i lagom stora mängder ...
Arvid ville ha gym på hotellet och Sigrid hade önskemål om pool på taket. De slutade med ett hotell i den lyxigare kategorin.
Mer om hotellet senare - men frukostarna i sig var en väl värd investering.
Elva dagar som börjar med detta....mmmmm.....
Frukostar är något vi brukar spendera ganska mycket tid på då vi är utomlands, 1,5 timmar försvinner ganska enkelt. Ofta ändå mer - och då är det ju viktigt att vi har möjlighet att njuta.
Till slut kom vi ut!
Jo, visst var det varmt och tidningarna skriver om värmerekord och bränder både runt Aten och på främst Rhodos.
Vi märkte inte av bränderna, men att många museum hade stängt pga värmen under våra första dagar. Nå allt var inte stängt.
OS- stadium var väl kanske inte rankat bland våra 10-i-topp bland sevärdheter - men det var öppet.
Ibland behövs inte så mycket mer än så. :)
Bäst som vi travade runt på arenan fick vi syn på något..
En lång gång upp till ett museum om OS olympiaderna - från OS i Aten 1896 fram till idag.
Ja på museet fanns även beskrivet historien om första marathonloppet: som bygger på en myt att en grekisk soldat, Filippides, sprang från staden Marathon till Aten för att meddela att att de grekiska styrkorna hade segrat över perserna i ett slag 490 fkr. Detta för att staden inte skulle öppna sina portar för den persiska flottan när den anlände.

Direkt efter slaget sprang hela den atenska hären, tillbaka till Aten, för att förhindra persiska flottan från att erövra staden. Atenarna hann fram i tid och motade bort det persiska hotet.
Överallt i stadens centrum kan man se Akropolis, som förblev stängt under våra första dagar.
På grund av värmen.
Vi höll oss mest i skuggan, men tyckte nog att det då faktiskt var riktigt skönt!
Hadrianus båge stod helt fritt och kunde besökas oberoende av öppettider. Den byggdes 130 e. Kr. inte helt otippat, på inrådan av den romerska kejsaren som styrde då, Hadrianus. Syftet med bygget av Hadrianusbågen var att skilja det gamla Aten från det nya Aten, det vill säga skilja Romarriket från det gamla grekiska Aten.
Den sidan av bågen som vetter ut mot Akropolis, står det på grekiska "Detta är Athen, Theseus gamla stad". På andra sidan står det "Detta är Hadrianus stad, inte Theseus".

Hadrianus kom från Spanien och var en romersk kejsare från år 117 fram till sin död 138 e. Kr. Under början av hans regering var Romarriket som störst. Han upplät flertalet olika byggnadsverk runt om i Europa varför flera lämningar bär hans namn.
Anders utanför Panagia Gorgoepikoos, den pyttelilla kyrkan med imponerande historia från 1100-talet.
Fiskmarknaden.
Det rörde sig närmast om ren fiskstank i värmen.
Fika!
Innan det var dags att vandra vidare.
Det står 41 grader Celsius på apotekskylten över mig - detta var på intet sätt det varmaste vi var med om, däremot så finns det tydligen risk för hjärtat och kroppen för övrigt när temperaturen överstiger just 41 grader C., 34 grader C. vid fuktigt klimat.
Vi tänkte på det och tog det därför försiktigt - har förståelse för de anställda på exempelvis Akropolis som strejkade då det blev för varmt - där svimmar dessutom turister varje dag pga värmen.
Här har vi tagit oss till svalare klimat - 39 grader C.
Många fikapauser blev det.
Men, såvida det inte är med hälsan som insats, varken för oss eller någon annan, dessa varma vindar kommer att ligga som ett varmt ombonat och skönt täcke i vinter då mörkret och kylan är framme.
Mer fika!
Med mörkret blev det svalare - ca 31 grader C.

1. Oj, ni är i Aten. Värmen där skulle skrämma mig. Jag orkar inte längre med hetta. Men intressant stad. Har aldrig varit där. Trevlig historisk läsning. Hadrianus är välkänd för mig, Hadrianus mur finns i norra England och bildade förr gränsen mellan England och Skottland. Längre norr ut än så kom inte romarna i Storbritannien.
    Sköt om er!

1. Oj, men du jobbade ju ganska nyligen i Spanien. Tänker att det måste vara betydligt jobbigare att behöva prestera något i värmen mot att bara glida runt som turist. Men visst var det varmt. Är fortfarande. Skrämmande med alla bränder i värmens spår. Jo den gode Hadrianus tycks inte ha legat på latsidan direkt, har aldrig varit varken i norra England eller Skottland. Ännu. Vill gärna dit. Sköt om dig du också Lena.