måndag 30 november 2009

Vinprovning med viner från 3 olika länder

Här har det hänt en del. Min pappa befinner sig på sjukhus. För 6 veckor sedan bröt han ett revben efter att ha fallit illa. Han har haft rejält ont, men eftersom han bara fick smärtstillande då han var på sjukhus, trodde han att allt skulle gå över (Man röntgade ej, varför man inte visste att revbenet faktisk var av). Icke. Tvärtom. Istället har det brutna revbenet legat och skavt mot magsäcken. I torsdag fick han åka i ilfart med ambulans med hål i magsäcken! Usch, jag ryser vid blotta tanken på hur ont han måste ha haft. Efter en operation ligger han nu på Akademiska i Uppsala och kan bara inta föda intravenöst sedan dess.

Varför berättar jag om det här? Jo, vi brukar ha vinprovningar med min pappa då vi träffas. I lördags var det tänkt att vi skulle ses igen, tillsammans med min mamma och syster. Just vinprovningen var upplagd enligt det mönster vi brukar köra då vi träffar min pappa - gissa landet. Tyvärr, av ovan nämnda skäl, fick vi köra utan pappa denna gång, även om vi självfallet hoppas att han snart är på benen igen.

Maken hade köpt in 3 viner som vi, jag, min mamma och min syster nu fick prova:
  • Traslanzas 2005 (nr 95237) (tempranillo) från Cigales, Spanien.
  • Château la Tour de By (nr 3083) (60% cabernet sauvignon, 36% merlot och 4% cabernet franc.) från Médoc (Bourdeaux), Frankrike
  • Rocca Guicciarda Riserva (nr 2723) (sangiovese) från Chianti Classico, Italien.
En av oss prickade in ALLA rätt! Någon av oss blev VÄLDIGT mallig...
Italienaren hade jag inte kunnat pricka in om, vi inte då hade fått landen namngivna (det blev uteslutningsmetoden). Franska röda viner har ofta en doft som jag associerar med jordkällare (det doftar godare än vad det låter). Detta spanska vin hade litet dill i både doft och smak TYCKER jag (just dill finns inte återgivet på systembolagets egen beskrivning) - detta förknippar jag starkt med just Spanien. OCH dessutom en doft av vanilj - klockren spanjor, i min lilla värld. Nu doftar inte alla spanska viner just så, hade så inte varit fallet hade jag kanske inte heller prickat in det.
Jag tror att servettbrytningen heter Stjärnfall, men jag är osäker.

Vik servetten som ett dragspel, men sammanlagt 6 vikninger- dvs, ganska breda. Vik in 2/3 av vardera sidan mot mitten. Vik ut sista 1/3. Vik om de sista flikarna "diagonalt". Voilá!




Meny
Förrätt
Pernillas Morotssoppa med apelsin
Huvudrätt
Lammfärsbiffar med getostkräm och couscoussallad
Efterrätt
Citroner fyllda med citron- och vaniljparfait
Förrätten har jag faktiskt skrivit om under vår förlovningsmiddag del 2.

Huvudrätten stod Anders för.
Lammfärsbiffar
  • 400 g lammfärs,
  • 1 ägg,
  • 2 msk hackad persilja,
  • 1 pressad vitlöksklyfta,
  • salt och peppar efter smak
Blanda samman ingredienserna, forma till små köttbullar och stek med smör i stekpannan.

Getostkräm
  • 1,5 dl matlagningsyoghurt,
  • 50 g getost,
  • salt och peppar

Couscoussallad

  • 4 dl grönsaksbuljong,
  • 4 dl couscous,
  • 1 liten tunt skivad rödlök,
  • 8 cocktailtomater,
  • 1/2 tärnad gurka,
  • mâchésallad,
  • 1 tärnad avocado,
  • 2-3 msk olivolja,
  • salt och peppar

Koka upp buljongen. Lägg i couscousen och låt den svälla under lock 4-5 minuter. Blanda samman med övriga ingredienser.

Efterrätten var även den en skapelse av Anders:

Citroner fyllda med citron- och vaniljparfait

  • 4 stora citroner,
  • 2 äggulor,
  • 1,5 dl florsocker,
  • 0,25 dl pressad citron,
  • 1 vaniljstång,
  • 2 dl vispgrädde

Skär av toppen av citronerna. Gröpa ur dem. spara inkråmet. Sila av 0,25 dl saft.Vispa ihop äggulor med socker och citronsaft. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda ner vaniljkornen i grädden. Vispa grädden hårt och rör ner i äggsmeten. Fyll citronhalvorna med glassmeten. Frys i minst 6 timmar. Tag fram i rumstemperatur ca 20 minuter före servering.

1 kommentar:

  1. NÅGON av er är ju en alldeles lysande vinkännare, snyggt! :-)
    Kul att morotssoppan fick vara med igen och efterrätten låter smaskig, fräscht med citron.

    SvaraRadera