lördag 8 oktober 2022

Kanelbullekladdkaka

 


Bilden på kanelbullekladdkakan på nätet visade en perfekt imitation av en kanelbulle. Så låt er inte missledas av min märkliga skapelse på bilden ovan.

Men jag är ganska dålig på att "få till" ögongodis då jag bakar. Har aldrig varit. Men det blir gott. Så även denna. Fantastisk god till och med. Jag får öva fler gånger för att få till den estetiskt också helt enkelt. Vilket jag gärna gör. 

Kanelbullekladdkaka

12 bitar 
200 g smör 
1 msk kardemummakärnor 
2 1/2 dl vetemjöl (2 1/2 dl motsvarar ca 150 g) 
1 msk vaniljsocker
2 dl socker 
1 krm salt 
3 ägg 
Garnering 
50 g smör
2 msk strösocker 
2 msk kanel 
2 tsk vaniljsocker 
pärlsocker 
Sätt ugnen på 200°C. Spänn fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (för 12 bitar). Smält smöret och låt svalna. Mortla kardemummakärnorna. Blanda mjöl, socker, kardemumma och salt i en bunke. Rör ner smör och ägg med en slev eller visp (vispa inte). Häll smeten i formen. Garnering: Smält smöret och blanda med socker, kanel och vaniljsocker. Ringla garneringen på smeten och strö på pärlsocker. Grädda kakan mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar