fredag 9 juni 2023

Höökenbergs servettbrytningar

Knut Erik Venne Höökenberg var ett helt nytt namn för mig tills jag var på Hallwylska museet senast. Där för att den katalanske Joan Sallas, främsta servettbrytarkungen i nutid hade brutit 12 av den gode Höökenbergs servettbrytningar. Som han hade hämtat från en bok av Höökenberg från 1854. De finns att beskåda just nu på Hallwylska museet, i biljardrummet.
From nästa fredag ska jag försöka mig på att bryta dem, en i taget. Håll tummarna att jag lyckas gå imål!
Detta kan man läsa på Hallwylska museets hemsida:"Den världsberömde katalanske vikkonstnären Joan Sallas har återskapat allt från de europeiska hovens till barockens historiska servettbrytningar. Nu visar han upp en bortglömd svensk servettbrytningskonst, genom Knut Erik Venne Höökenberg bevarade böcker om hushåll och matlagning från 1850-talet. 12 unika servettbrytningar bringas till liv av Sallas händer, där varje modell ger oss en spännande inblick i svensk kulturhistoria."
Men vem var då denne Knut Erik Venne Höökenberg??
Jag googlade och fann historien om en fascinerande man.
"Höökenberg, Knut Erik Venne (Werner), 1808-1869, Arboga, löjtnant, muntrationsråd, P. Efter att ha blivit löjtnant övergav han den militära banan (1838) för att istället ägna sig åt underhållningsbranchen. Första åren gav han uppvisningar i vattenskidåkning - en konst som han uppfunnit. Han inriktade sig sedan främst på soareér med dans, lekar och trolleri passande för hela familjen. Som muntrationsråd blev han känd i hela Sverige, men han uppträdde även i Norge och Finland. Höökenberg är minnesvärd som en mycket framgångsrik arrangör av barnprogram. Hans soiréer var enligt recensioner "dåtidens största och mest uppmärksammade underhållning", och han förtjänade gott om pengar - som han väl behövde till hustru och fem barn. Han höll även kurser i kortkonster och salongsmagi för de som så önskade. Höökenberg utgav böckerna Den nye Häxmästaren (1843) och Troll- och Svartkonster från Finland (1853). Den sista turnéen gjordes 1862, och nu hade han råkat i fysiska och ekonomiska svårigheter. De senare inte minst på grund av hans goda hjärta - han gav ofta bort sina pengar till fatttiga och sjuka barn istället för att lägga undan till ålderdomen. Han avled i Arboga."
Jag tog massor av bilderför att kunna kopiera dem då jag väl kom hem.
Nå boken fanns på KB.
Och innehållet, dvs hur du viker servetterna finner du längst ner på detta inlägg...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar