tisdag 6 juni 2023

John Fogerty i Botaniska trädgården i Uppsala

Jag har sett John Fogerty en gång tidigare - i Globen i slutet av 90-talet.
Då borde han varit strax över 50.
När han kliver upp på scenen i Uppsala den 5 juni är han en nybliven 78-åring.
Vilken av dessa konserter som var bäst?
Botaniska trädgården - vilket man kanske inte skulle kunna tro.
Visst är han äldre - men det märks inte.
Han har precis fått rättigheterna till den låtskatt som han skrivit.
Och vilken låtskatt det är!
Dessutom är hans två söner medmusikanter i bandet - och hans fru sägs figurera i kulisserna.
Miljön i Botaniska är oslagbar och det är en sådan där svensk sommarkväll när solen är uppe länge, länge.
Han är hela tiden ödmjuk och tacksam. När de spelar Joy of my life, kärlekslåten till hans fru, visas bilder upp från bland annat deras bröllop upp på skärmen på scenen.

                                                  
Det känns som att detta var en av de bästa konserter som jag har varit på - och då har jag varit på en del!
Låtmässigt är jag mer än nöjd. Han spelade mina favoritlåtar som bland annat Looking out my backdoor, Down on the corner, Rock an roll girls, Joy of my life, Rocking all over the world, Cotton fields och Have you ever seen the rain.
Det finns alltid detaljer att anmärka på. I mitt tycke hade han kunnat byta ut Green River och Travelling band mot exempelvis Lodi och Almost Saturday Night.
Men det är en anmärkning i marginalen.
Att så många av ens favoriter är med hör inte till vanligheterna.
Som sagt - det var en toppen konsert och en toppenkväll!
Lena var chaufför så jag passade på att njuta av en smörig och vaniljtonad chardonnay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar