måndag 9 oktober 2023

Mord i gamla stan!

För några veckor sedan var vi med och firade ett par som firade  sitt silverbröllop!
Vår present bestod i en upplevelse, eller två för att vara exakt.
Första var att lösa ett 1800-tals mord som hade inträffat i gamla stan.
Då de frågade oss om vi ville delta i jakten köpte jag raskt ett paket till oss också.
Ett massivt ryggskott omöjliggjorde att Anders skulle kunna delta.
Tråkigt.
För det var kul.
Först en god fika.
Det stod i instruktionerna att man bör genomföra aktiviteten medan det är ljust.
Inte för kallt heller bör nog tilläggas.
Vi hoppade faktiskt sista ledtråden helt enkelt för att vi var alltför frusna.
Men det var roligt!
Vi följde nogsamt ledtrådarna allteftersom de dök upp.
Första ledtråden var svår att hitta. Jag fuskade och frågade en snäll polisman utanför riksdagsbyggnaden om han kunde hjälpa...
Han fyllde ganska vant i fortsättningen på min fråga då jag berättade att vi höll på att lösa ett 1800-tals mord....
Det hade förekommit fler detektiver här uppenbarligen... :D
Mordhistorien, som är byggd på ett verkligt fall, förde oss runt i gamla stan!
Ett väldigt bra koncept måste jag säga!
När näst sista ledtråden hade hittats fanns tre caféer på behändigt avstånd ifrån där vi stod.
Skulle vi kanske bara ta en fika, värma händerna (helt stela) och sedan fortsätta.
Väl inne beslutade vi oss för att skippa sista ledtråden - istället vecklade vi ut hela mordkomplottens alla ledtrådar (olika kapitel som vi hade fått öppna allteftersom).
Sakta men säkert började vi ana vem den skyldige var.
Jag skulle säga att den sista fikapausen var nog det som fick oss rätt. Dessutom var det mysigt!
Riktigt roligt upplägg -  rekommenderas!

2 kommentarer: