tisdag 19 december 2023

3 juliga kladdkakor: Saffranskladdkaka med vit choklad, Saffranskladdkaka med kokos och Pepparkakskladdkaka

 

Pepparkakskladdkaka

150 g smör
1 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 dl sirap
2 msk vaniljsocker
2 ägg
1 msk kardemumma
1 msk kanel
1/2 msk nejlika
1/2 tsk ingefära

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull. Ta av från plattan och häll i de övriga ingredienserna. Häll smeten i smord form, ca 20 cm i diameter. Grädda kaka mitt i ugnen i ca 15 min. Låt kladdkakan svalna.

Saffranskladdkaka med vit blockchoklad

150 g smör
1 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
2 ägg
100 g vit choklad
1 gr saffran

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull. Rör ner den rivna vita chokladen Ta av från plattan och häll i de övriga ingredienserna. Häll smeten i smord form, ca 20 cm i diameter. Grädda kaka mitt i ugnen i ca 15 min. Låt kladdkakan svalna.

Saffranskladdkaka med kokos

150 g smör
1 1/2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
2 ägg
1,5 dl kokos
1 gr saffran
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull. Ta av från plattan och häll i de övriga ingredienserna. Häll smeten i smord form, ca 20 cm i diameter. Grädda kaka mitt i ugnen i ca 15 min. Låt kladdkakan svalna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar