söndag 4 september 2016

Hemmagjord äppelmos

Tidigare år brukade vi åka hem till min mamma någon gång i augusti och passa på att plocka äpplen att göra mos av.
Så ifjol hade hon flyttat till ett äldreboende i augusti och huset var på försäljning. Bortsett från den stora tragik då mamma egentligen helst vill bo hemma i sitt eget hem men nu på grund av ständigt hjälpbehov inte kan det, bidde det heller ingen äppelmos.
 Så detta år har ett av våra fyra planterade äppelträd burit frukt.
Ganska mycket frukt till och med.  
 Jag var ledig under barnens första skoldag. Jag fick för mig att äppelmoset på något underligt höger skulle vara klar innan min semester är över. Så den dagen fick det bli. Arvid och Sigrid brukar vara delaktiga i denna procedur men detta år hade Arvid två kompisar hemma som han och Sigrid spelade spel med. Nå det var ganska skönt att lyssna på talbok om slaget vid Azincourt 1415 och koka mos mol allena.

 Äppelmos

Till varje kg äpple (motsvarar cirka 1 liter passerat mos) tar man 3-6 dl socker (jag fick slut på socker mot slutet men valde då vit sirap istället - resultatet blev detsamma),
1 krm askorbinsyra (för att inte moset ska bli brunt),
1 tsk Atamon.
Tvätta äpplena och skär dem i klyftor. Skal och kärnhus behöver inte tas bort. Lägg äppelklyftorna i en stor gryta med litet vatten på botten, bara så pass med vatten att inte äpplena kokar fast. Koka äpplena tills de är mjuka. Passera frukten genom köksberedaren. Häll tillbaka äpplemoset i grytan och häll på socker. Låt koka i 5 minuter. Ta ifrån värmen och rör ner Atamon och askorbinsyran. Häll upp i de med atamon försköljda glasburkarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar