tisdag 25 februari 2014

Vasamuseet!

 Det finns ett museum som Arvid och Sigrid är mer förtjust i än något annat museum  - Vasa museet. Jag tror att det är för att man har blandat information med lekmöjligheter så bra. Att Gustaf II Adolf hade krävt ett batteridäck för mycket tror jag att de kan i sömnen nu, att det inte fanns tillräckligt med utrymme för barlast likaså. 
 Även om de är duktiga på att lyssna om den svenska flottan under stormaktstiden...
 Är det skönt att få springa runt på det fiktiva batteridäcket...
 Kanoner surrades, lavetter tittades till...
 Lunchdags! 
 En amerikansk kvinna tyckte att våra små telingar var så söta att hon inte kunde ta blicken, eller kameran ifrån dem. En kinesisk kvinna var inne på samma tema, men då hade Arvid ledsnat så han sade "No, thank you. " åt att bli fotograferad. Han fick litet dåligt samvete efteråt om det var fel av honom. Men det klart att lille gubben bara ska behöva vara på bild om han vill.
 
Vad jag tror kan vara kul att ta bilder på dem är, förutom att de är så söta, att de ofta har så kul, vilket märks. Ofta är de inne i någon lek, antingen ska de surra fast kanoner bättre eller agera kung eller båtbyggare - de gör allt med sådan inlevelse. Fast här är ju förstås en mamma som talar....
Anders bänkade sig också.
 Livet på stormärsen var ingen lek.

2 kommentarer:

  1. Vilka sötnosar! Man minns själv hur kul det var på museum när man var barn. I alla fall tyckte jag det, min lillsyrra var mer skeptisk. Museer har ju också blivit allt roligare och mer pedagogiska för barn de senaste åren. Jag har några gånger stått i bakgrunden när J guidar barngrupper på Medeltidsmuseet. Nu är jag partisk, som hans tjej, men det är helt fantastiskt hur han lyckas fånga intresset hos de små och medelstora besökarna.
    Vasamuseet var det alldeles för länge sedan jag besökte! Måste bli ändring på det, men vi undviker nog just sportlovet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig!! Museerna har blivit bättre - en engagerad guide kan göra underverk dessutom. Medeltidsmuseet är för övrigt ett annat museum som ÄR väldigt bra. Vi planerar att ta det nästa helg - valet stod mellan medeltids- och nordiska museet.

      Det förra utgick med segern. Arvid ska hålla ett föredrag i skolan om Gustav Vasa efter sportlovet och då tänkte vi att den medeltida atmosfären skulle komma väl till hands....//Lena

      Radera