lördag 22 december 2018

Förberedelser inför lilla julafton med barndomsvännerna

För flera år sedan tipsade en känd vinskribent om att varm julskinka och beaujolais nouveau verkligen skulle "gifta sig" med varandra.
Jag har haft det i åtanke, men hittills aldrig fått tummen ur.
Förrän detta år. Till saken hör att jag dessutom fick tag i några flaskor av årets
Maison Jean Loron – Beaujolais Villages Nouveau

Nr 95575 129 kr 750 ml 12,5 %
När jag ändå var igång tänkte jag att det kunde vara kul att testa en vanlig, dvs 

Beaujolais Royal Nr 5408, 79 kr . För att göra det litet spännande - varför inte jämföra årets skörd mot ordinarie, känner man någon skillnad.
Så var det detta med VARM julskinka. Då är det ju ingen idé att göra den alltför tidigt. Jag lade två skinkor i vatten under natten. Nu är de i ugnen ch ska gå tills innertemperauren mäter 75 grader C.
Till förrätt tänkte vi Janssons frestelse - kräver en del ugnsplanering i dag mao.
Efterrätt blir ris a la malta o risgrynsgröt.
Duken ligger i mangeln.
Servetterna väntar på att bli brutna.
Och i ljusstakarna lyser röda ljus glatt upp sin omgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar