lördag 1 december 2018

Förberedelser inför pappas/morfars/svärfars begravning.

 När jag skriver detta är det fredag morgon. Pappas begravning är idag. I Stillheten Kapell, Uppsala. Det ska bli ganska skönt. En begravning känns litet som ett ordentligt avslut, man befinner sig litet i limboland före det.
Det har blivit några turer till Uppsala den senaste månaden. För att möta begravningsentreprenör, präst etc. Allt känns väldigt bra och personligt. Jag är inte alls religiös, men denna präst är så gullig att skulle jag ha minsta dragning skulle jag absolut ha blivit det nu. 
Begravningsgudstjänst Stig Svensson

Klockringning Musik - Air av J.S. Bach Samlingsord
Psalm 116 Nu tändas tusen juleljus
Griftetal
Musik - Je ne regrette rien – Edith Piaf Överlåtelsen
Bibelläsning Musik - Heart of gold – Johnny Cash (Egentligen var det skivan från Folsom Prison som gick varm under barndomen, men där kändes texterna fel en dag som denna)
Förbön Fader vår
Avskedstagande – Albinoni (måste vara världens sorgligaste låt, så vacker, men jag kan bli gråtfärdig bara av att lyssna på den. Nu har vi haft den på båda mina föräldrars begravningar så nu är den verkligen kopplad till stor, men vacker, sorg)
Psalm 297 Härlig är jorden Slutbön
Välsignelsen
Musik – I did it my way - Frank Sinatra
Efter begravningen väntar julbord på Domtrappkällaren i Uppsala. Min pappa var verkligen julen personifierad - vi hade till och med tomte (pappa) tills jag var 22 (då fick han hjärnblödning). 
Att avsluta begravningen med ett julbord känns då i sanning personligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar