måndag 11 mars 2024

Sigrid och mamma lagar Sushi a la California!

Så var det dags för Sigrid och mig att laga mat tillsammans. Sigrid är väldigt svag för Sushi. Nå jag googlade fram en variant.
Istället för wasabi, japansk soya och inlagd ingefära har vi bytt ut smaksättningen mot sriracha mayo och chili rostade sesamfrön.
Men det gör man ju hur man vill.
Ingredienserna är annars rostade sjögräs blad som klipps ett klipp mitt på en sida mot mitten.
Innan den viks samman, fyll den med olika ingredienser i fyra delar. Ris med chilirostade rostade sesamfrön, gurkstavar, lax med sriracha mayo och sist med avokado.
Sushiris, jag tog grötris men sköljde i 20 min och kokade med risvinäger och salt enligt konstens alla regler. 
Avokadon köpte jag i färdiga tärningar i frysdisken. Det hade nog sett snyggare ut om jag köpt färska som jag skurit och lagt som en solfjäder. Nåväl. Riktigt gott blev det!
Förutom att det blev en riktigt trevlig matlagningsupplevelse!
Efterrätten var det som var kvar av gårdagens morotskaka. Med alla pepparkakskryddor. Godaste varianten hittills.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar