tisdag 8 december 2009

Broderad paradhandduk och dalablåmålad paradhylla

ÄNTLIGEN!!!!
Min paradhandduk är färdig och upphängd. Jag önskar att jag kunde säga att jag arbetat med den under senaste månaden, men det är väääldigt långt ifrån sanningen överensstämmande. Snarare att jag har varit och sytt på den litet då och då under de senaste 6-7 åren. Mellan varven har den dessutom fallit i glömska. Handdukar och grytlappar tenderar att hänga på olika skåpdörrsknoppar i köket. Matlagningsförkläderna upptar en halv låda. Vore det inte helt underbart att kunna gömma dem bakom något, som dessutom är en fröjd att vila ögonen på?
Hade jag börjat sy på den under senaste åren hade jag nog försökt efterapa vårt blåmönstrade kakel vi har i köket. Nu var hela paradhandduken mer eller mindre klar innan vi kom hit, det var mer att sy kanter och sy fast spetsar som var kvar.

Hitta paradhylla att hänga upp mitt broderi på visade sig vara klurigare än vad i mina vildaste fantasier kunde ana.

Slutligen hittade jag en ofärgad variant, som jag beslutade mig för att måla i dalablått - vårt kök går mestadels i vitt, men det har några blå inslag.

Efter att jag väl hade köpt min ofärgade byggsats, hittade jag paradhyllor i var och varannan butik. Man (läs: jag) kan bli sur för mindre.
Nå, när paradhyllan väl var inhandlad, gick resten som en dans. Och voíla - där tronar den nu!

En litet trist episod inträffade då jag skulle stryka paradhandduken med, vad jag trodde, strykningsstärkelse. Självfallet är detta inte enda sprayflaskan i hushållet. Självfallet fick jag tag i silversprayen istället. Som tur är hann jag reagera hyfsat snabbt. Men vänstra nedre hörnet glittrar numera...Det var INTE meningen...

1 kommentar:

  1. Hej!!
    Vilken underbart vacker paradhandduk! Vad duktig du är på att brodera.
    Jättetrevlig sida det här :)
    Jag hittade ju hit tack vare att du hade skickat en fråga till mig på min blogg. Min adventsljusstake är ingen gammal släktklenod :) Fast man kan tro det, eller hur? Det är en tennljusstake, från Munka Sweden. Jag har köpt den på Hans Mikaels i Sthlm. Vet inte var du bor, men googla annars på Munka. Det var tre-fyra år sen jag köpte den, då kostade den runt 800:-. Lite dyr, men det var den värd!!
    Ha en fin fortsättning på veckan.
    Kramar Anna

    SvaraRadera