söndag 1 februari 2015

Torskrygg med vitvinssås och gräslöksolja

Litet otippat blev denna rätt en favorit hos samtliga familjemedlemmar. Ja, barnen undvek såserna....
 

Torskrygg med vitvinssås och gräslöksolja

600 g skinnfri torskrygg
1 dl matolja
1 kruka gräslök
9 dl vatten
1 dl salt
Vitvinssås:
4 dl vispgrädde
1 vitlöksklyfta
2 schalottenlökar
2 lagerblad
3 dl vitt vin
1 msk smör osaltat
saften av 12 citroner
1 krm muskotnöt 
 Börja med gräslöksoljan. Värm oljan till ca 37 grader Celsius och mixa slät tillsammans med gräslök. Spar till senare. Rör ihop vatten och salt, lägg fisken i lagen ca 10 minuter. Sätt ugnen på 100 grader Celsius. Häll grädden i en kastrull och koka ner till hälften på svag värme, ca 30 min. Skala och hacka vitlök och schalottenlök. Fräs lök och lagerblad i 1 msk smör i en kastrull. Tillsätt vinet och koka ner till hälften, ca 30 min. Mixa vinsåsen till en jämn sås. Tag upp fisken från lagen, skölj och torka av. Skär fisken i 6 lika stora bitar. Lägg bitarna i en ugnssäker form. Smörj ett bakplåtspapper med 1 msk smör och täck fisken. Tillaga i mitten av ugnen tills fisken har en innertemperatur på 45 grader, ca 35 min.  Tillsätt grädden och koka upp såsen.  Smaka av såsen med citron och muskotnöt. 

2 kommentarer:

  1. Oh, vd gott det ser ut! Älskar fisk! När jag var barn ville min far ha fisk fem dagar i veckan, men mamma satt ner foten och tyckte att tre dagar i veckan räckte. Då var fisk inte min favorit, men nu är det.
    Trevlig fredagsmat också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Visst är det gott med fisk. Arvid är dessutom helsåld på just torskrygg! Lax tycks vi ha serverat någon gång förmycket...tyvärr för det är jag väldigt förtjust i. Även Sigrid tycker att fisk är...lättuggat....

      Radera