lördag 3 september 2022

Radio-coteau pinot noir från Sonoma, Usa

Fredag. Vinkväll.
Barnen hade beställt hemlagad pizza. Med köpt botten. Otroligt trivsamt för mig. Väldigt liten insats. Men vad skulle vi dricka?
I vinskåpet fanns bara spanska viner i färgen rött. Förutom väldigt dyra tingestar
Jag får lalla iväg till systemet, tänkte jag. Nå vädret var höstkrispigt och vackert. Tanken var något italienskt vin i 150-kronors klassen.
Nå, i vår närförort är systemet av den enklaste sort, med ett tämligen blygsamt utbud.
Så såg jag det, en udda fågel mellan raderna:
Radio-Coteau 2019,
LA NEBLINA SONOMA COAST PINOT NOIR
499 kr.
Inte många rätt utifrån min plan. Men jag tänkte att detta kommer Anders aldrig att kunna gissa. Han vet exakt vad som finns hemmavid. Och sedan går han hejvilt loss på alla italienare han kan klura ut. Tänkte jag. Jag hade delvis rätt. Att det var pinot noir i glaset tog han direkt. Det kanske får räcka så...
Hur det smakade? Kanel. Kanske ceder?? Lakrits.
Gott. Kanske att den inte riktigt motsvarande prisklassen.
På tomten spatserade två rådjur omkring. Hade tänkt plocka in några rosor till dukningen. Glömde bort det tills jag fick syn på dem i munnen på rådjuren. Nå de tycktes uppskattas av våra fyrfota gäster.
Det blev mörkare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar