måndag 19 september 2022

Middag där brittiska imperiet är temat.

Våra vänner familjen J. kom på middag.
Med tanke på drottning Elisabeth II (Ia i Skottland, då de aldrig accepterade Elisabeth I som drottning. En historia som min pappa berättat många gånger. När han var i Skottland och skålade för "Elisabeth Is" kröning 1952 bjöds han på skotsk whisky gratis under hela sin vistelse där... :)) bortgång, passade vi på att ha tema Brittiska imperiet.
Med fördrink indisk Lassi
Indiska kycklingspett och Samosas till förrätt.
Anders hade fixat en indisk gryta till förrätt.
Och kanadensiska plättar till efterrätt.
Jodå, lönnsirap och färska bär serverades till.
Vinerna var från Australien. 
Jag tycktes inte kunna slita mig från fördrinken.
Anders hade hällt upp alla tre vita vinerna som ingick i provningen i lika många karaffer.
Valfri mängd av innehållet i karaffen med grönt gummiband fick vi hälla i vårt glas med gummiband i samma färg. Och så vidare.
Vi fick tre olika beskrivningar av vinerna - vilket vin fanns i vilken karaff?
Vi prickade in fullträff alla tre!
Jag är rädd att unge herr N. inte gillade maten fullt ut. Han bekände att han var jättehungrig då han kom. Men åt väldigt litet. Väldigt väluppfostrad dock. Sade ingenting om huruvida han inte gillade smakerna eller så. 
Det blir alltid de mest märkliga samtalsämnen som dyker upp mellan människor. Alltid lika spännande. Sammanfattningsvis kan jag villigt erkänna att jag tillbringade större delen av följande dag googlandes...☺️
Sigrid och Arvid.
Efterrätten var populärare hos middagens yngsting.

2 kommentarer:

  1. Imponerad av att du känner till att Elizabeth har annat nummer i Skottland, något som man inte ens känner till på SVT!
    Jag har också skrivit om detta på min blogg.
    Trevlig middag i brittiska världens tecken.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du säger! Tack detsamma!
      Och trevlig fortsättning på dagen.//Lena

      Radera