måndag 6 februari 2023

The turn of the screw på Folkoperan

Folkoperan har "The turn of the Screw" på sin repertoar nu under februari månad.

Jag visste inte ens att den fanns som opera.
Vad som är så speciellt med den?
Första gången jag alls kom i kontakt med Henry James kortroman var i filmformat, en film från 1961.
När jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar.
Föräldrarna var på lantstället över helgen. 
Jag minns det som att jag var hemma själv, men rimligen bör även syrran ha varit där.
Nåväl, jag började titta på den svartvita "the Innocents" som visades på Tv.
Jag blev helt uppslukad.
Det var en skräckfilm. Inget blod eller så, mer på det psykologiska planet.
Urläskig.
Jag ljuger inte om jag säger att jag inte kunde sova på en vecka.
Filmen höll sig dessutom kvar i mitt medvetande.
Men vad var det som hänt i den? Egentligen?
Dog Miles?
Varför?
Var guvernanten knäpp och inbillade sig saker?
Jag köpte boken för att reda ut det hela.
Begrep inte mycket mer av detta.
Och så nu detta.
C. och jag var på plats långt före överenskommen tid!
Stärkta med Champagne tog vi del av operan!
Suverän.
Döm dock hur kul det höra funderingarna från övriga publiken.
Dog Miles, eller svimmade han bara?
Det är i sanning en svårbegriplig pjäs.
Men på ett bra sätt - den släpper inte sitt grepp om en på ett bra tag...
Jo, Miles dör, det framgår tydligt i boken. Hans hjärta slutar slå. Och det brukar ju vara ett tecken.
Men varför?
Och vem vinner? 
Peter Quint eller Guvernanten?
Det onda eller det goda?
Eller???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar