lördag 17 augusti 2024

Hotellet i Tokyo - Hotel Metropolitan Edmont



Fantastiskt bra hotell.
Låg i centrala Tokyo - så det var enkelt att ta sig överallt dessutom! 
Det var på hotellet som vi åt den mest fantastiska japanska maten! 
Och frukostarna var något alldeles extra.
Det var bara att beställa caffe latte eller vad man så föredrog vid frukosten!
Mycket att vi valde just detta hotell var att de hade ett gym - ett krav från Arvid.
Men efter Aten i fjol håller jag med om att det kan vara ganska skönt!
En av de saker med Tokyo som jag verkligen fascinerandes av var annars att så många var ute och joggade i parkerna. Och vi talar inte enbart unga eller medelålders i lycramundering. Nej alla, även 80- åriga kvinnor och män joggade. Jag tycker att japaner tycks åldras ganska långsamt så jag tror inte att jag överdriver deras ålder. 
Jag har läst om att Japan är ett land med ca 2-4 procent överviktiga, att jämföra med övriga industriländer där andelen överviktiga är närmare hälften av befolkningen.
Orsaken till detta var enligt artikeln flera men förutom att många motionerar, frågar man ett japanskt barn om favoritmat svarar många sjögräs, broccoli eller liknande.
Dessutom går lla Tokyos barn till skolan from fem års ålder.
Vi såg många barn, även små gå själva iklädda skoluniformer, i denna jätte stad.
Säkerheten tycks vara enorm. Och det fungerar. Vem skulle annars släppa ut sitt lilla ättelägg?


2 kommentarer:

  1. Vad kul att se maten i Japan.
    Så många fina inlägg från Japan och Nationalmuseum också.
    Visst känner man till en del om Japan, men nu har jag lärt mig mycket mer.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Lena. Vi sitter insåg själva att skolans historieundervisning hade lämnat ganska stora luckor för mig och Anders

      Radera