lördag 9 juli 2022

Göteborgs konstmuseum

Under vintern gick jag en distanskurs om "Svensk konst och visuell kultur kring sekelskiftet 1900". Rekommenderas! Suveränt bra!
Nå, många av tavlorna som beskrevs kunde man se på Göteborgs konstmuseum.
Jag kände igen många av från fotografier som jag sett i böcker tidigare, men hade aldrig sett dem i verkligheten.
Skulle vi kanske passa på under vår Göteborgstripp?
Jag skulle sammanfattningsvis vilja påstå att hela familjen tycktes vara extra svag för - holländsk konst från  deras guldålder på 1500-talet.
Samt den från mitten av 1800-talet och cirka 60-70 år därefter.
Carl Larsson. I hela rummet!
Många av de tavlor vi föredrog kommer från en donation av mecenatparet Pontus och Göthilda Fürstenberg. Från början av 1900-talet.
Hipp, hipp, hurra! Konstnärsfest på Skagen av Peder Severin Krøyer
Molnet av Prins Eugen.
Akrobatfamiljen inför Cirkusdirektören av Nils Forsberg 
Sigrid visualiserar bilden.
Riddaren med falken av Rembrandt
Nordisk sommarkväll av Richard Bergh
I skulpturhallen hittades denna staty av modernare snitt.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att ni kommit till Göteborg.
    Hade jag vetat om detta hade jag kunnat ge er en rejäl guidning av staden, som gammal stadsguide jag är.
    Konstmuseet välkänt för mig.
    Ha det bra i trevliga Göteborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket erbjudande! Vi hade tackat ja med glädje, du kan verkligen guida på ett väldigt bra sätt det kan vi se på bloggen Du. Dessvärre är vi åter hemma! Men vi hade en toppen långweekend i Göteborg med omnejd.//Lena

      Radera