måndag 18 juli 2022

Syrran och C. på besök

Syrran och C. skulle komma på midsommarafton. Covid stoppade planerna. Det fick bli på franska nationaldagen istället.
Vi stod för maten och de för vinerna.
Vi startade med champagne i olika glas. Strut eller coupe?
Timmarna rann iväg.
Men trevligt!
Sedan var det dags att fixa kvällsmaten.
Inte så franskt till förrätt, sill och potatis. Men franskt bubbel till.
Arvid var och jobbade. Kom först litet senare. Sigrid var hos en kompis i Hallstahammar och väntades hem först om några dagar.
Syrran och C. hade klurat ut en vinprovning till huvudrätten, Tre röda. Till oxfilé och potatisgratäng.
Jag vet inte vad som hände men jag prickade in samtliga länder. Ganska galant till och med. 
Den amerikanska tog jag då jag kopplade den litet sötare smaken med amerikanska viner. 

Sydafrikanska var åt det rökigare hållet. Vilket är ganska vanligt tycker jag. Det var åtminstone det jag tog det på. 

Den tredje hade striktare både doft och smak. Tack vare Anders (som hade fel) visste jag att den inte var från Europa. Australien brukar likna de Europeiska. Tycker jag. Vilket här gav mig en poäng. Land och druva gav poäng. Hrm, jag fick 4 (av 6). Någon annan i sällskapet fick 1 poäng...☺️
Nå trevligt var det!
Arvid kom hem. Vår store kille. 
Han har dock inte åldern inne för vinprovning. Ännu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar