lördag 1 april 2023

Servettbrytningar med Joan Sallas på Hallwylska

Av en händelse fick jag reda på att Joan Sallas skulle ha en utställning på Hallwylska.
Joan Sallas är litet av en idol för mig.
Han är sannolikt den bäste servettbrytaren i världen!
Ryggmärgsmässigt köpte jag 2 biljetter på nätet då jag insåg att det skulle finnas möjlighet att bryta servetter tillsammans mer Sallas. På Hallwylska i slutet av mars.
Jag frågade sedan Anders om han ville haka på.
Anders, den pärlan, sade inte bara att han ville. Han ville till och med GÄRNA haka på, eftersom detta är ett så stort intresse för mig.
Så var det dags.
Vi var på plats på museet långt före servettbrytningen skulle starta.

När vi väl sett runt i museet tog vi oss så högst upp i museet, till vinden där tavelgalleriet finns. 
Där stod kvällen till ära, bord och stolar uppställda, men pappersservetter som vi sannolikt skulle använda under kvällen.
Under 2 timmar fick vi lära oss väldigt många servettbrytningar, jag tror 8 stycken.
De flesta kunde jag, men Sallas berättade även historier om dem som jag inte kunde.
+ hur man skulle kunna komma ihåg dem.
Jag frågade om han möjligen ville lära oss den svenska kungliga servettbrytningen (känd av 2-3 personer). Nope. Finessen med denna (och många andra är ju att de är hemliga för de flesta av oss....)
Han var hur vänlig, trevlig och rolig som helst!
Vi började 17.30 - två timmar senare skulle museet stänga. Men han ville inte riktigt sluta - en till bara, en till :)
Publiken var helt begeistrad - jag tror och hoppas att han verkligen kände sig uppskattad - för vi satt som självlysande ljus alla därinne.
Anders sade helt ärligt efteråt - "Jag hakade ju på för att du tycker att det är så roligt, vill dela din glädje. Och jag tycker att det blir väldigt fina resultat. Men jag har aldrig fattat hur roligt det är!"
Och det är det ju!
Servettbrytning är ju ganska matematiskt mitt i allt.
Förutom väldigt roligt och vackert!
Jag har varit helt lyrisk alltsedan i onsdags då vi var där.
Samtliga servettbrytningar kommer att komma på en blogg i din närhet inom kort. Sannolikt på fredagar.


2 kommentarer:

  1. Wow, där skulle jag vilja varit med! Så roligt.
    Den sista brytningen som jag kallar segelbåten har jag gjort många gånger. Går även bra att göra av pappersservetter.
    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Lena. Jo det var inte bara servettbrytningarna i sig. Hela stämningen var... euforisk. En sann energikick!

      Radera