onsdag 17 maj 2023

Varning för ormar

Det är så mycket huggormar i vår kommun att kommunen har gått ut med varningar.
Jag ser nog orm - mest huggorm hittills iår åtminstone var tredje dag som jag springer.
En var en helsvart huggorm - inte en gul eller vit fläck någonstans. Men de flesta har haft de vanliga sicksackmönstret.
Som om inte detta är tillräckligt när jag skulle rensa gräsklippsbladen på gräsklipparen i söndags (efter årets första klippning, föll det ut en avklippt del av en snok.
En annan del av (sannolikt) samma snok låg i en annan del av gräsmattan. Ingen av delarna innehöll slutet av svansen (huvudet såg jag på första delen) så det finns minst en del till kvar någonstans på gräsmattan. Jag hade inte ens märkt det - lyssnade på en podd om Julius Ceasar samtidigt (p3 historia - fantastisk podd- rekommenderas) som uppenbart absorberat mig alldeles. 

2 kommentarer:

  1. Men fy vad äckligt med så mycket orm runt omkring er. Jag har inte sett en orm på många, många år, men vi får se i sommar om något händer.
    P3 historia är en jättebra podd.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo de är ganska läbbiga varelser. Även om jag spontant tycker att råttor och möss är snäppet värre än åtminstone snokar. Huggorm undviker jag mer än gärna. Litet synd ändå att det inte var en sådan som for under gräsklipparen om det nödvändigt måste vara någon.
      Tack detsamma Lena

      Radera