söndag 28 maj 2023

Vinprovning på halvflaskor

Lördag. Vi har haft hantverkare hemma under veckan. De kommer tillbaka på måndag. Mer om det senare.
Men det medför att hela huset är i kaos. Arvid jobbar fredag till måndag denna helg. Vi skjutsar.
Anders fixade smörgåstårta. Jag stegade iväg för att köpa något överraskningsvin (han vet alla vi har i vinskåpet).
Väl där började jag fundera varför inte rigga vinprovning?
På halvflaskor. Han får gissa på fem olika, jag använder tre av dessa.
Jag valde 
en chardonnay från Nya Zeeland, 
en sauvignon blanc från samma producent på Nya Zeeland och 
en riesling från Frankrike. (Jag tog bort de två från Chablis. Men att det var dessa som inte ingick visste inte Anders.)
Han tog dem ganska fort.
Nu har vi suttit och beställt fler halvflaskor från Systembolagets beställningssortiment.
För det är kul att prova. 
Jag hade passat på att plocka syrener under dagen. Luktar så gott!
Litet för kallt för att sitta ute då Arvid väl var hemma vid halv tiotiden. Men ljuset!!! Härligt med sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar