tisdag 13 februari 2024

Middag med vinprovning!

Detta år blev jag sannerligen firad på min födelsedag!
Som en extra bonus kom syrran och C. och hälsade på under intilliggande helg.
Innan promenaden som jag skrev om igår, grundade vi med köttbullessmörgåsar för att klara av den (planerat) långa promenaden.
Vi var redo!
Nå, nu vi hann inte fullt så långt, men var ändå vid gott mod vid hemkomsten. Och trötta, vi hade traskat runt i 4-5 timmar. Varm glögg värmde upp oss innan det var dags för middagen.
Som Anders och jag hade förberett nogsamt innan vi tog oss ut!
Just nu är vi ganska rejält involverade i en universitetskurs om dryckeskunskap. Därför slapp inte gästerna undan en vinprovning. Denna gång heller, för det brukar vi ju anordna. Men denna gång med ett annorlunda upplägg.
Eller de fick ta del av två vinprovningar om jag ska vara alldeles petig.
Flaskan längt till vänster var egentligen ett felköp - jag hade knappat in fel vin när jag beställde hem dem. Men det var rätt distrikt, Bourgogne så jag tror inte att det spelade så stor roll.
Tvärtom, vi passade på att beställa de viner som fanns kvar i beställningssortimentet! För denna gång.
Behöver jag säga något mer?
Det var verkligen kvällens solklara vinnare!
Fixin "Clos Entre Deux Velles", 2021, för 291 kronor. Så det är dyrt, men ändå, mitt i allt VÄLDIGT PRISVÄRT!!!
Det finns kvar i 29 butiker, men (tack vare, eller på grund av oss - hur man föredrar att se det) slut i beställningssortimentet. Just nu.
Just nu har vi släppt total fri gissning, istället fyller vi i dessa protokoll.
Som C. sade kul att få struktur på vinsmakerna!
Arvid och Sigrid var med under själva måltiden, men vinprovningarna överlät de till oss.
Ingen av dem tycks vara särskilt intresserade av vin. Ännu.
Sigrid hade bakat efterrätten, semmelkladdkaka - min absoluta favorit.
Hon hade åkt in till Stockholm under dagen men gjort iordning kakan innan. Hon gav oss i uppdrag att grädda den i enlighet med hennes nogsamma beskrivningar, hon skulle inte hinna in i tid om hon inte överlät gräddningen till oss.
Vi klarade gräddningen - kakan blev lika god som när Sigrid gör den helt utan uppbackning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar