söndag 3 november 2019

Alla helgons dag!

Så var det dags tända ljus på allhelgona. 
 Först en liten välkostdrink hemma hos moster E.
 Arvid vart dock panikhungrig varför han och jag gick dit före de andra. Och Arvid fick en rejäl portion mat! Anders och Sigrid var och handlade Sigrids julklapp till mig. Denna lilla juvel - hon hade tagit med pengar för att handla julklappen. Hon visste precis vad jag skulle få. Så vi fick gå före dem. 
 Jättemysigt var det.
 Litet vemodigt dock. Nästa gång vi besöker moster E. och C. har de flyttat. Till en större lägenhet (145 mot 112) som ser väldigt fin ut på bild. Alldeles nyrenoverad från slutet av förre sekelskiftet. Men denna lägenhet, på Östra Ågatan 37 - med balkong mot Fyrisån - här har syrran bott i 28 år. Och den förknippar jag väldigt mycket med det bästa av Uppsala - kanonvacker lägenhet med utsikt över Uppsalas nerv - Fyrisån, med Västgötaspången och Filmstaden nedanför - sååå vackert. 
 Jag och syrran!
Syrran sade att hon ser verkligen fram emot den nya lägenheten - men våndas samtidigt för att lämna denna som har varit hennes hem under 28 år, med allt vad det innebär. 
 Sedan började vi ta oss till gamla kyrkogården.
För att besöka föräldrarnas gravplats. Det ser så fint ut där de nu ligger.
 Det finns inget läskigt över kyrkogårdar denna kväll - tvärtom en känsla av samhörighet och förståelse.
 Uppsala är en mäktig stad. Så vacker.
 Sedan tog vi oss vidare till den Libanesiska restaurangen, samma som vi var på vid samma tidpunkt ifjol. 
Otroligt gott!
 Jag och Anders.
 Under kvällens lopp blev det klart att Arvid och Anders ska springa midnattsloppet (man får visst springa from det år man fyller 14) tillsammans med C. 
Så imorgon börjar träningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar