lördag 23 november 2019

Årets pepparkaksbak!

 En helg per år, några veckor före jul är det dags: att baka med vår traditionella pepparkaksdeg. (Nota bene att det är främst pepparkaksdegen som jag pratar om, inte nödvändigtvis något om "då vi bakar våra pepparkakor. Slutprodukten är god. Men degen är HIMMELSK!!!)
Mamma fick receptet av en granne, ungefär tidsmässigt då jag var nyfödd.

Och sedan har den varit med oss i familjen. Jag satte den på fredag kväll för att kryddorna skulle hinna dra in. Vi (min mamma)  brukade göra dubbelsats, men jag har utökat det hela till trippel.
Ändå blir det endast ca 1/3 av all deg som verkligen stansas ut till pepparkakor.
Det mesta äts upp innan det ens har nuddat vare sig kavel eller bakbord....
Jag är som besatt av vår pepparkaksdeg.
 Och denna specifika helg "får" jag frossa hur mycket jag vill. Skulle jag äta upp allt skulle jag drämma till med en ny deg. Men jag "får" inte göra degen under resterande delen av året...

Pepparkakor a la Lomakka, (Ta allt x3)

1 sats,
3 hg smör, smältes
5 dl socker + 1 dl sirap
2 dl vatten
1 msk kanel
1 msk kardemumma
1 msk nejlikor
1 tsk ingefära

Blanda samman ingredienserna ovan och värm varmare än degspad. Låt kallna.
10 dl vetemjöl
1 struken msk bikarbonat
Rör ner vetemjölet och bikarbonaten med övriga ingredienser. Låt stå över natten. 
 Sigrid och väninnan C. hade tjejkväll....

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar