måndag 16 maj 2022

Vårmiddag med familjen J.

Temat för kvällen var Storbritannien, men vinerna var franska.
Förrätt: alla tillbehör för afternoon-tea!
Det var varmt som i en bastu i köket så a passage to India passade bättre än förutsett. 
Ganska roligt upplägg om jag får säga det själv.
Och trevligt att ses igen. Nu var det ett tag sedan - sjukdomar har försvårat möjligheterna.
Vi tog faktiskt te till förrätten - litet märkligt kan tyckas, men det kändes helt rätt med tanke på rätten.
Till huvudrätten (fish and chips) hade jag anordnat en vinprovning.
Jag tänkte att det var en så svår provning att de kanske vill testa öppet (att de skulle få veta vad som var i glasen).
DE sade att det spelar ju ingen roll om de har fel - det kan ändå vara kul att testa!
En attityd som jag gillar!
Inte nog med det, alla tre kammade hem full pott - och de kunde beskriva hur de tänkte under funderingarna så det kändes som att alla tre kommit fram till samma svar själva.
Vad var det för vinprovning?
Grannbyarna Sancerre och Pouilly Fumé mot varandra. Samma druva, 100% sauvignon blanc.
Skulle det gå att ta fram rätt.
D. var den som tog fram den direkt - hon älskade Sancerre och brukade gärna köpa hem viner från just den byn.
Pouilly Fumé var mer obekant.
Faktiskt resonerade jag likadant själv där jag satt, även om jag satt på svaret.
Anders, eller om det var P. resonerade också om att Fumé torde ju betyda rök. Och faktiskt doftade det inte en smula rökigt?
Helt rätt!
Det var ganska fascinerande att höra - resonemangen var klockrena och resultatet därefter!
Kul!
Till efterrätt hade jag gjort en rätt från Australien eller om det är Nya Zeeland: Pavlova!
Den var faktiskt bland det mest lyckade bakverk jag har presterat på en ganska lång tid.
Anders var direkt förvånad, han rabblade som ett mantra: "vad gott, vad gott" och tog om flera gånger.
Det gjorde Arvid också då han väl dök upp - väldigt ovanligt för någon av dem att ta om en efterrätt som inte innehåller choklad (jag är den enda av oss som inte är överdrivet förtjust i choklad, jag äter absolut, men an vara måttlig just då. Annars är jag svag för efterrätter).
Även P. frågade vem av oss som hade gjort den!
I slutet av kvällen fick lille N. magknip så de fick litet bråttom.
Men allt hörs ha gått bra!
Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar