lördag 21 maj 2022

Gianni Schicchi på Operan

Det finns en opera med en aria som jag föll för första gången jag hörde den.
Den ingick som titel melodi i "A room with a view" - en brittisk långfilm som bland annat utspelar sig i Florens under tidigt 1900-tal.
Sedan dess har arian "O mio babbio caro", filmens titelmelodi, varit en av mina absoluta favoriter.
Jag har fått reda på att den ingår i operan - Gianni Schicchi av G. Puccini. 
Och den operan har, vad jag vet, inte spelats på vår opera under de senaste 30 åren.
Tills nu. 
Det var mer en tillfällighet att jag fick syn på att den spelades.
Anders var också på - han har börjat gilla opera.
Mest Verdi, men han är öppen för nya intryck.
Passade på att boka champagne till pausen.
Inte nog med att vi fick biljetter, till sista föreställningen.
Den var dessutom riktigt, riktigt bra!!!
Mer sådana upplevelser i höst!

2 kommentarer:

  1. Puccini är en favorit här hemma, lyssnas på med jämna mellanrum, Gianni Schicchi inte minst. :)

    SvaraRadera
  2. Sigrid är väldigt förtjust i klassisk musik överhuvudtaget. Kul! Så det blir mycket av den varan överlag! Just Gianni Schicchi är nog min favorit men annars - valfritt av Grieg, Bach, Beethoven, Mozart...Jättekul

    SvaraRadera