fredag 15 september 2023

Höökenbergs servettbrytningar Tulpanen respektive den franska kocken

Nej då, jag har inte övergett mina ambitioner att återge den gode Höökenbergs 12 servettbrytningar. Inte riktigt. Jag tror att tre återstår. Och två av dem ger jag faktiskt upp om. Av olika orsaker. Tulpanen, ovan låter väldigt enkel då man börjar titta på beskrivningens längd. Börjar man läsa densamma blir det en helt annan sak; servettens alla fyra hörn viks mot mitten, sedan ska de dras tillsammans med mitten 3/4 upp mellan en annan persons båda händer, varefter snibbarna dras ut till blad...???

Jag begriper faktiskt ingenting.

När det kom till den franska kocken, var hela servettbrytningen tänkt som ett skämt. Vid tiden efter franska revolutionen hade samtliga servettbrytningskunniga personer i landet halshuggits (berättade J Sallad, när vi var på hans seminarium i mars). Varför fransmännens överlevande kockar försökte sig på att göra som man trodde att servettbrytningar hade gjorts, några knutar här och där, med litet snurrning av tyget. Klart. Jag hänvisar dessa båda till J.Sallas utställningen på Hallwylska palatset istället.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar