onsdag 6 september 2023

Indisk butterchicken med naanbröd

Jag tror att det är Arvid och jag som är mest förtjusta i indisk mat. Men de andra är inte långt efter. Och detta var verkligen något alldeles extra!
Butterchicken 

Kycklingen

4 st kycklingfiléer
Marinad:
2 dl grekisk yoghurt 10%
2 tsk gurkmeja
2 tsk garam masala
3 tsk spiskummin
1/2 tsk ingefära
1 tsk salt
Saften från en lime

Såsen

2 gula lökar
1 st röd chili
3 vitlöksklyftor
 400 g krossad tomat
1 tsk ingefära
1 tsk mald kardemumma
2 kanelstänger
1 msk mald spiskummin
4 dl vatten
2 msk tomatpuré
1 tsk socker
1 tsk salt
3 dl grädde 
smör att fräsa löken i

Börja med att marinera kycklingen. Dela kycklingen i mindre delar. Blanda ihop med alla ingredienser till marinaden. Låt den marineras i kyl över natten eller i minst 8 timmar. Tillaga mitt i ugnen på 200 grader Celsius i ca 25 min. 

Hacka lök, vitlök och chili. Hetta upp smör i en stekpanna eller kastrull, börja med att fräsa löken och kryddorna en stund. Tillsätt sedan chilin och stek lite till under omrörning. Häll sedan i den krossade tomaten och hälften av vattnet och låt sjuda under omrörning några minuter. Plocka bort kanelstängerna och mixa såsen slät. Häll tillbaka allting i stekpannan och tillsätt tomatpuré, salt, socker och resterande vatten. Rör om och låt puttra på medelvärme under lock i ca 20 min.

Lägg sedan i den färdiggrillade kycklingen och vätskan bildats runt kycklingen. Lägg på ett lock och låt grytan puttra i ca 10-15 min till. Lyft på locket och häll i grädde. Rör om och låt puttra i ca 10 min till. Servera och njut!
Naanbröd
25 g jäst
4 dl grekisk yoghurt
1 msk strösocker
2 tsk salt
1 l vetemjöl
Värm yoghurt till 37° (fingervarmt).
Smula jästen i en degbunke. Tillsätt yoghurt och rör tills jästen löst upp sig.
Tillsätt socker, salt och det mesta av mjölet (spara 1,5 dl till utbakning). Knåda till en smidig deg, ca 5 min i maskin eller 10 min för hand. Täck med plastfolie och låt jäsa 45 min.
Dela degen i 8 delar och kavla ut till platta bröd.
Hetta upp en stekpanna och stek ett bröd åt gången, 2-3 min per sida.
Smält smöret och pensla det på de nygräddade bröden.
Utanför vandrade några rådjur och njöt av det oklippta gräset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar