söndag 27 februari 2011

Dukning med vikta lönnlöv med origamiteknik

Servettbrytarintresset har fått upp mitt intresse för origami. Nu är jag bara i startfasen, men jag känner redan att här kommer jag sannolikt att vara fast för en lååååång tid framöver. Ibland förstår jag inte ens hur det gick till - helt plötsligt ligger ett löv/en blomma där framför mig. Och det var oftast inte så svårt som jag trodde (några har jag givit upp. Dem får jag ta i framtiden...). Många, tex denna kan man likaväl använda för att vika en servett. Hade jag tänkt på det innan jag hade vikt servetterna på bilden hade jag gjort löv även av dessa. Nu heter servettbrytningen "skjortan" istället. Den beskrivs på en fredag senare ivår. Lönnlöv
  • Vik ett kvadratiskt papper diagonalen.
  • Vik det igen, längs diagonalen.
  • Öppna upp den övre triangeln så att diagonalvikningen kommer i mitten. Platta till.
  • Vänd på servetten och gör likadant på andra sidan.
  • En kvadrat har bildats.
  • Vik in sidorna mot mitten på den övre kbadraten, så att en spetsig kant bildas i hörnet med flest "lösa papper".
  • Vik den övre kanten av den nya triangeln framåt. Vik den tillbaka igen
  • Vänd på papperet och gör likadant på baksidan.
  • Vik den övre kanten av den nya triangeln framåt. Vik den tillbaka igen.
  • Nu ska Du vika den nedre framre kanten uppåt. Vik så högt det går så att de övre sidornas kanter glider samman på samma sätt som de nedre. Se bilden. Vik ner den övre spetsen (i dess nya skepnad) igen.
  • Vänd på paperet och gör likadant på baksidan.
  • Vik in de övre kanterna mot mitten.
  • Vänd på papperet och gör likadant på baksidan.
  • Vänd den högra lösa "flärpen" som har uppstått på höger sida. Först drar Du den rakt ut och sedan snett uppåt, se bild.
  • Vik den vänstra kanten över vad som tidigare var den högrea. En ny flärp bildas då på höger sida. Vände denna snett uppåt, den stannar av sig själv strax under den förra.
  • Vik en tredje flik som har uppstått strax under den föregående.
  • Vik upp den enda flik som pekar nedåt, snett upp åt vänster.
  • Ett löv!!!!
  • Klipp en liten smal rektangel att fästa nedtill.

4 kommentarer:

  1. så fint.
    Ha en fortsatt fin söndag!
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Hej! Nu skall jag försöka ta mig ur min bloggdvala. Ni har verkligen haft mycket trevligt, fint o gott för er den senaste månaden!
    Jag har alldeles, alldeles för dåligt tålamod för origami o andra grejer som kräver för mycket av finmotoriken ;) Beundrar!

    p.s Grattis i efterskott till Lena! (fast det börjar vara ett tag sen nu)

    SvaraRadera
  3. Har en bok med dinosaurievikning på Ankis, svårt men väldigt poppis bland barnen. Kanske vika till lite löv oxå med ungarna.

    SvaraRadera
  4. Anki, det är väldigt populärt härhemma åtminstone!!
    //Lena

    SvaraRadera