tisdag 17 september 2013

Amarone när höstmörkret smyger sig på


Även om sommarvärmen dröjer sig kvar och man fortfarande kan sitta ute och äta (lunch åtminstone) så har hösten mentalt anlänt. Vi märker det när vi planerar våra menyer. Ord som "gryta" och "amarone" börjar dyka upp, efter att under sommaren helt ha saknats i ens vokabulär.
Denna fredagkväll provade vi Tommasi Amarone della Valpolicella 2010, Venetien, Italien, nr 22350, 279 kr. Lite söt, körsbärsfruktig ton med inslag av kryddor, russin och choklad. En god amarone som vi dock tyckte kunde ha varit fylligare. God, men inget vi måste köpa direkt igen.


1 kommentar:

  1. Hej,snälla har ni ett tips på något riktigt gott italienskt vin. Detta eftersom jag har en plan att bjuda herr C på en riktigt god italiensk middag nu efter det att jag blivit bjuden på riktigt supergod mat under hela augusti. När jag fick jobba sena kvällar i alltför stor utsträckning. Men eftersom jag gärna hade gjort något franskt så tänkte jag överraska med en italiensk middag, eftersom jag vet att herr C mer skulle uppskatta en sådan.
    kram moster E

    SvaraRadera