lördag 14 september 2013

Cheesecake-brownies toppad med björnbär

Ofta när jag gör en efterrätt vill både barnen och Anders hellre ha en rad choklad istället (om det inte är en chokladbaserad efterrätt). Jag är den enda som inte är helgalen i choklad, utan föredrar regelrätta efterrätter. Denna vecka tänkte jag litet smart - om jag gör en efterrätt med mycket choklad... 

Cheesecake-brownies toppad med björnbär

150 gram smör
100 gram valfri choklad  ( Jag valde en mörk choklad )
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk kakao
 salt
Till toppingen :
200 gram philadelphiaost (naturell)
1 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
Björnbär
  Klä en med bakplåtspapper.  Smält choklad och smör försiktigt i en kastrull, rör om under tiden till en slät smet, och låt sedan svalna.  Vispa ihop socker , ägg och vaniljsocker. Tillsätt chokladblandningen blanda samman.  Sikta i resten av de torra ingredienserna till brownien och vänd ner tills allt har blandat sig.  Häll smeten i formen.  Mät upp samtliga ingredienser till toppingen i en skål och vispa tills smeten är slät.
Och häll sedan jämnt över kakan. bred ut med hjälp av en slev.
  Grädda i 200 grader C. under 30 minuter eller tills den är färdig.
Låt stå kallt – den ska svalna innan den skärs upp. Toppa med björnbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar