söndag 21 mars 2021

Vinprovning av sfursat, amarone och barolo - vad spelar störst roll framställningsmetoden eller druvan?

Vinfråga: Vad skulle du gissa har störst betydelse på smaken, druvan eller framställningsmetoden?
Vi talar 3 viner från lika många regioner i norra Italien
Amarone från Verona består av 3 olika druvor som torkas efter skördning
Sfursat från Lombardiet framställs av nebbiolodruvan som torkas efter skördning.
Barolo från Piemonte som består av nebbiolodruvan.
Helt blindprovning var ingen idé eftersom nebbiolodruvans ljusare färg gjorde att det tydligt framgick vilken av vinerna som var amarone.
Förutom Anders och jag var min extremt trevliga lunchkollega E. från precorona inbjuden till kvällens vinprovning. 
Övriga familjen har träffat honom vid något tillfälle på jobbet.
Han är verkligen extremt trevlig och lätt att prata med. Vilket både Arvid och Anders uttryckte i alla möjliga och omöjliga ordalag efteråt.
Jag tycker verkligen att det går jättebra att jobba hemifrån, ser inte odelat positivt på att återgå till arbetsplatsen i kontorslandskap då pandemin väl är över.
Men jag insåg ju nu att visst saknar jag de där dagliga samtalen med vissa kollegor.
Som E.
Vad spelade då störst roll framställningsmetoden eller druvan?
Inget av vinerna påminde om något annat. 
Men de var lätta att skilja åt. 
Sfursat smakade mest russin. 
Min favorit. De andra valde mellan den och barolon som kvällens vin(n)are!

2 kommentarer:

  1. Intressant fråga. Något jag måsta fundera på. Båda är ju av betydelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade tänkt att framställningsmetoden skulle bli det enkla svaret. Icke så. Rekommenderar provningen dock. Väldigt givande att testa.//Lena

      Radera