måndag 28 mars 2022

Dammiddag

Dagen D har kommit!
D som i dammiddag.
Jag hintade om att kvällens dyraste vin - Pommery av årgång '89 skulle serveras som välkomstdrink. 
Mycket gott!
Mer om vinerna senare.
Sedan tog vi dem i fallande (prismässig) skala...
På slaget 17.10 hade alla anlänt.
Många har jag känt längre och andra kortare.
Vad har de då gemensamt?
Humor, absolut.
Men även någon värme som är svår att beskriva - empati då den är som bäst helt enkelt.
Gästerna stämde upp i en liten födelsedagssång mitt i allt - jo det var ju från början därför jag bjöd in till denna middag.
Jag var litet rädd för att maten inte skulle räcka.
Det hade jag inte behövt oroa mig för. Mer om maten i ett senare inlägg.
Bordet rönte stor uppskattning!
Jag blir uppriktigt glad över sådant - för det är ju ett stort intresse som jag har - och middagar är ju så mycket mer än att alla bara ska bli bli mätta.
Jag hade bett Sigrid komma ner och ta bilder mellan varven (hon var hemma i likhet med de övriga, men de var på övervåningen, dit de tog upp mat och dryck. Jodå, Anders fick också ta del av alla champagner som serverades- det klart att han skulle få ta del av dem, även om han av andra skäl inte platsade på min dammiddag :).)
Jag tycker nästan att man kan känna vilken härlig stämning det var - bara genom att titta på bilderna.
Min barndomsvän C. höll ett helt suveränt tal.
Hon beskrev mitt liv utifrån 3 vinflaskor...
Syrran sade efteråt att då C. ställde sig upp för att hålla tal, så tänkte hon att det där borde ju hon ha tänkt på själv.
Men eftersom C. tal dessutom var så suveränt så kändes det inte riktigt läge för att ställa sig upp och göra något liknande. För det skulle inte ha blivit "något liknande". Och det är sant - jag förstod helt vad hon menade.
C. är och har alltid varit suverän på tal. Bland mycket annat.
Vi är alla ganska små i dryckesintag så jag tänkte att vi nog inte skulle få i oss allt jag hade köpt.
Jag hade köpt 6 olika varianter av Pommery. Och stödköpt 3 extra Pommery, dubblerat de 3 som gick att få tag på systemet.
Det räckte med de sex olika varianterna. 
Alltid skönt att det inte var brist som stoppar upp det hela ändå.
Vi höll ju på tills det blev natt så det var ju under ganska många timmar.
Och sååå trevligt - en kväll jag kan gå runt och suga på länge.
*Bild 2 o 6 är tagen av en av gästerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar