fredag 25 mars 2022

Förberedandet av efterrätter inför dammiddagen...

Torsdagar är dagen då jag och mina kollegor har börjat vara på kontoret igen.
Väl hemma hade Sigrid och hennes två väninnor N. och T. påbörjat efterrätterna till dammiddagen.
Chokladbollarna var klara.
De hade gjort iordning basen för bountyn - allt utom kokosen som jag hade blivit ombedd att handla in på vägen och allt utom äggen till semmelkladdkakan (jepp, som jag skulle handla på vägen).
Paus i arbetet...
Det kom litet överraskande om jag ska vara ärlig - men roligt!
Vad snälla de varit.
Jodå, de hade ätit av all deg under tiden - suveränt annars skulle det ju kännas fel.
Så Sigrid och jag färdigställde de båda efterrätterna senare på kvällen.
Topp!
Jag hade glömt beställa ostron, kom på det på onsdag kväll. Ringde till den stora matfirman i kommunen. Mannen lovade att återkomma på torsdagen om det skulle gå att beställa 36 ostron (eller mindre, jag var tacksam för allt) med så kort varsel. Han sade att de hade haft problem med ostronbeställning under hela veckan så han kunde inte lova något.
På torsdag morgon ringde han.
Tyvärr det gick inte. Inte ett enda ostron gick att få tag på. 
 I nästa andetag sade han: "Men testa om du kan kanske kan få av fiskhandlaren i centrum. Han kan ha en annan distributör."
Snacka om omtänksam handlare - kunden i första hand. En sann juvel! 
Och visst, handlaren i centrum kunde fixa, så idag efter jobbet (flexar ut efter halva dagen för att hinna klart allt) ska jag gå och hämta 36 ostron.
Slutet gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar