tisdag 22 mars 2022

Ny löparrunda

Min text skulle handla om mansplaining.
När jag var ute och sprang på min vinterlöparbana, en gemensam cykel- och gångväg, blev jag stoppad av en man på cykel. 
Omständligt steg han av sin cykel, satte ner cykelstödet i backen och tittade ner på mig. Sakta informerade han mig, vänligt, men ändå, att jag sprang på fel sida av vägen.
Han talade om hur viktigt det var att man kunde få ögonkontakt cyklist- fotgängare för att minska antalet olyckor.
Jag sade att jag förstod vad han menade men sade att jag försökt följa den där lagen för gång-cykelbanor. "Den där lagen som tillkom 2018", drämde jag till med. Jag minns att det har tillkommit en lag (det var ju den jag trodde att jag följde) ganska nyligt.
Detta fick honom ur balans - årtal brukar ofta ha den inverkan, det låter imponerande, man tycks veta mer än bara lagen, man tycks ha djupare insikter än allmänt vaga kunskaper i ämnet.
Väl hemma googlade jag upp vad som egentligen gällde - mest för att få bekräftelse om att jag hade rätt.
Nå det enda jag hade rätt i var årtalet, 2018, var året då den nya lagen infördes. Fotgängare ska hålla till vänster och cyklister till höger. Punkt.
Ridå!
Nu får jag nog snällt hitta nya löparvägar tills dess att preskriptionstiden för min fadäs har passerats.

2 kommentarer:

  1. Bra, nu vet jag vad som är rätt och fel.
    Ska bli spännande att se ur din dukning inför dammiddagen blir.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gullig du är som säger! Jo det har börjat utkristallisera sig så smått..

      Radera