torsdag 4 april 2024

Påskdukning på Hallwylska museet

Förra året blev vi ju så bortskämda med att man dragit fram bordsplatån och dukat enligt konstens alla medel i samband med Joan Sallas servettbrytnings utställning.
Detta år rörde det sig om en installation.
Med tanke av vår just avklarade kurs i dryckeskunskap blev vi kvar extra länge i deras vinkällare...
Madeira var den vinsort som sålde mest på systemet fram till och med 1950-talet. Då tyckte man att vanligt vin var litet alkoholsvagt, fick vi lära oss.
Nå även von Hallwyl tycks ha uppskattat Madeira.
Även om vi hittade flest flaskor från producenten Mestrezat. Jag hittar inte exakta etiketten när jag googlar, men det är från St Julien. Familjen von Hallwyl snålade ju aldrig på något varför jag förutsätter att det rör sig om ett grand cru (även om jag inte hittar det bland grand cru slotten från 1855 - då Bordeaux indelade sina slott i kvalitetsnivåer som vi har än idag).
Vinprovning här vore väl toppen!?
Vi var inte så många i gruppen, men många hade frågor (genuint intresserade - inte ville visa sin kunskap om ni förstår hur jag menar)
Detta gjorde att vi fick se några rum vi aldrig varit inne i tidigare. I gengäld missade vi sannolikt några som vi brukar få höra berättelser om - även om vi fick gå och se dem sedan på egen hand.
Spännande!
Som vanligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar