onsdag 16 oktober 2024

Äppelmust rekord 48 liter

Våra vänner fam J. hade bokat tid i musteriet i augusti. Jag hade helt glömt bort det, men skyndade mig att boka.
12 oktober var första lediga tiden. Oj då hinner nog äpplena bli dåliga tänkte jag, men bokade ändå.
Därefter, i drygt 2 månader har Arvid och jag ätit äpplen till kvargen på morgnarna.

Minst 1/2 kg Ivar. Varje dag. Vi pausade några dagar för att äta upp alla björnbär som kom i september, sedan återgick vi till äpplen 

Så vi trodde nog att det inte var så mycket kvar.

Kvällen innan den bokade tiden började Anders och jag att plocka äpplen från träden. Vi vägde det inte men det såg ut som om det var över 30 åtminstone (minsta vikten). 

Döm vår förvåning när vi kom tillbaka efter 30 minuter då musteriet hade gjort klart våra äpplen. 16 kartonger 3 liters must. Oaoooh. Rekordet har legat på 6-7 kartonger!
Dessutom har vi insett nu, våra äpplen blir sötare, större och godare av att få hänga i träden ett tag till. Bra att lägga på minnet...
Varm hemgjord äppelmust. Svårslaget. Skål!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar