tisdag 15 oktober 2024

Höstmiddag med vinprovning


Här sitter vi med vår fördrink, varm äppelmust hämtad direkt från musteriet några timmar tidigare.
Vi har börjat använda den här gruppen mer nu. Kul. Soffan använder både Arvid och Anders varje dag. Jag sitter gärna i en av fåtöljerna men gruppen som sådan använder vi sällan. Förrän nu.
En chardonnayprovning fanns på agendan. Jag hade införskaffat 7 flaskor på druvan chardonnay. Ursprung från hela världen.
Två viner i taget skulle jämföras 
De fick information om alla vinerna i ett häfte i början av kvällen. Innehållet var inklippta beskrivningar från Systembolagets hemsida. Vilket av beskrivningarna återfanns i vilket glas?
5 av vinerna var i halvflaskor, 2 i helflaskor. För att det skulle gå att jämföra jämnt upp ingick ena helflaskans innehåll i två deltävlingar.

Jag hällde upp vinerna i karaffer innan servering. 
Och helflaskornas hällde jag följdaktligen upp bara hälften av flaskinnehållet i för att inte mängden vin skulle underlätta.
Otroligt svårt!
Själv fick fortsätta med äppelmust ännu ett tag. För att lämna sällskapet en stund vid niosnåret.
Efter hämtning av Arvid kunde jag sälla mig till de övriga.
Jag insåg hur otroligt svårt det var!
Det var väldigt jämnt!
Anders försökte sig på psykologiska metoder då inget annat fungerade. Han låg hopplöst sist.
Men knappade in så sakteliga.
Vann gjorde dock J. Tätt följd av både P. och Anders. 
P. såg länge ut att gå segrande ur det hela. Hon tappade bort sig på slutet,tänkte för slugt om hur jag kunde ha tänkt, varvid hon kammade hem noll på sista flighten.
Hade hon fortsatt med sitt tidigare system, att gå efter hur vinerna faktiskt smakade hade hon nog vunnit...

Här står kvällens viner uppradade. Den som överraskade mest var chilenska Casillero del Diablo fräsch och extremt prisvärd!


 Och här står sviterna av en mycket trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar