fredag 17 juli 2020

Häringe slott - Lenas version

 Eftersom SL bygger om sina räls denna sommar också tog det sin lilla tid att ta sig fram.
 Rummen var ganska små, men man (läs: jag, kommer till det senare) sov gott i det. 
 Tennisbanan var tom. Hur vanligt är det? Vi skyndade dit direkt. Underlaget var asfalt, vilket gjorde att det var mycket snabbare än vi är vana vid. Ja, om nu det var enda förklaringen till att det inte gick alldeles suveränt för samtliga spelare.... 
Champagne från Drappier....
 Vi fick en middagstid redan vid bokningen: 17.45. 
 Vad tittar vi på?  
 Takmålningarna. 
 Maten var väldigt god. Anders och jag hade beställt toast skagen till förrätt - himmelskt god! Den följde oss under hela resterande resan; lunch dagen därpå och förrätt dag 2 också (och vid dessa tillfällen valde alla fyra den). Jag hade beställt en huvudrätt med röding. God. Men jag fick smaka Sigrids Caesarsallad - utan att göra någon värdering, valde jag Caesarsalladen dag 2....
 Sedan var det dags för biljardrummet....  
Slottet i skymningen...
 Ser trivsamt ut... 
 Sedan var det dags för: BAMSE-FIA!
 Det blev morgon. 
 Frukostdags.
 Det märktes att man har börjat ta det lätt på pandemin jämfört med tidigare. Då vi var på Krusenbergs slott för drygt en månad sedan var personalen ganska tydlig med att man max fick vara 5 personer samtidigt i buffetrummet. Vilket åtlyddes av samtliga gäster utan problem.
Nu ser det ganska tomt ut på bilderna, men det är för att vi äter under ett ganska långt tidsintervall. Hotellfrukostarna är en sann njutning för hela familjen. Och något vi alla ser fram emot.
Arvid hade tom förordat en tidigare uppstigning för att vi verkligen skulle hinna njuta (I generella termer snittar nog våra semesterrese-frukostar på två timmar per dag.)
Så från början var det bara vi i matsalen. 
Sedan blev det ganska fullt. 
 Mer tennis. Denna dag gick det bättre.
 poolen....
 Lunch...
 Det fanns en hemlig gång under slottet. Som ledde till ena paviljongen.
 Jag vet inte vad de andra tre hade för sig under natten, men sov gjorde de inte. Det gjorde däremot jag. Riktigt bra dessutom - gardinerna släppte inte in något ljus + inga störande höga ljud = då sover jag gott.
Så medan de andra försökte jaga ikapp litet sömn tog jag en cykeltur i grannskapet. 
Skönt.
 Biljardspel och fördrinkar var utlovade före maten.... 
 Även Anders spel har utvecklats...Även om han kanske föredrog att sitta och smutta på sitt vin.
 Arvid och Sigrid är måhända bättre. 
 Vi fick sitta i en, för oss ny matsal.
 Väggpanelen ska vara hämtad från ett irländskt munkkloster. En munk ska enligt sägnen ha följt med.
Vi märkte ingenting. 
Denna dag hade vi alla valt Sigrids middagsval från gårdagen: Caesarsallad - fantastiskt god. Som huvudrätt. Till förrätt valde vi alla den redan omtalade: Toast Skagen!
 Mer biljard.
 I den största salongen fanns en flygel.
 Sigrid ville provspela så vi gick och frågade övriga gäster om det var ok. 
Det var enbart ett fåtal gäster i rummet.
De var så vänliga. 
Hon spelade en snutt av "My heart will go on" från Titanicfilmen. 
Hon var så nöjd. 
Det var jag med. 
Jag blev så till mig att jag glömde bort kameran tills dess att hon i stort sett var klar. 
 Nytt spel.
Nu börjar vi bli litet bortskämda med att övernatta i fina miljöer. 
Poolen var ju ett stort bonus. 
Tennisplan och biljardbord tycks finnas på de flesta herrgårdar/slott.

2 kommentarer: