lördag 18 juli 2020

Heldag i köket...

Efter att ha sprungit (har faktiskt blivit en vana, som att borsta tänderna varje dag. Det skulle jag aldrig ha trott tidigare), var det dags att sätta igång med dagens köksbestyr.
Ganska digert schema.
Kanske inte den bästa dagen att stå i köket. Men det funkade.
Vi ska ha gäster imorgon och jag vill lägga ner större delen av morgondagen på dukningen. Så de flesta av mina maträtter tänkte jag fixa idag, fredag.
Anders var borta på ärenden i en annan kommun.
Filodeg behövdes i stora lass - jag hade underskattat mängderna och fick snällt traska iväg till affären och köpa mer.
Bladen till vindolmarna var desto enklare att hämta direkt från busken på tomten - en snabb blanchering och de var redo att fyllas och rullas.
Enligt receptet skulle de kokas i vatten under en tallrik. Som jag tyngde ner med en kastrull.
Baklava....
Caesarsallad till fredagskvällen. Blev så inspirerad av Häringe slottsvarianten. 
Klockan är efter 21, men vi väntar i detta nu på Arvid som har cyklat till Drottningholm t.o.r med några kompisar.
Strongt.
Han ska enligt uppgift vara på hemväg.

2 kommentarer:

  1. Vilka massa godsaker!
    Ha det så trevligt med god mat och sällskap!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena! Det blev en riktig toppenkväll! Och vi har såååå mycket mat kvar att vi inte kommer att behöva stå i köket och laga under den närmaste veckan1 :)
      //Lena

      Radera