måndag 27 juli 2020

Strängnäs...

Vi var bjudna av Anders kollega K. och hennes man K. att fira helgen hos dem, strax utanför Strängnäs.
 Först hade vi tänkt ta tåg och bussar Snart kom vi på en bättre idé; varför inte hyra bil och faktiskt börja resan med en heldag i Strängnäs?  
 Bra idé. Vi började vistelsen med en lunch på kajen. 
 Innan vi tog oss till stadsdelen Västerviken. 
 Grassagården är en borgargård som finns bevarad på sin ursprungsplats. Gårdens äldsta byggnad härstammar från tidigt 1600-tal. Familjen Grass drev under 1700-talet en krog på gården, därav namnet Grassagården. Man har försökt återskapa hur det såg ut när huet var privat och beboddes på 1880-talet.
Knäckebröd...
Det var inte tapeter utan målat på väggen i köket.
Fiket utanför var ganska fullsatt.
Otroligt välbevarad miljö.
Det var som att man var förflyttad i tiden.
Vackert.
Lugnt.
Vi tog oss vidare till...
Väderkvarnen.
Denna var i bruk inpå 1900-talet (var det 1930? Osäker. 1918 såldes den till kommunen).
En riktigt bra dag kunde här produceras 600 kg mjöl. Det görs på ca 10 minuter i dagens maskiner enligt guiden.
Anders håller sig krampaktigt fast i trappan.
Det fanns hål och öppningar litet varstans i golvet.
Vi knallar oförtrutet vidare.
Nu till domkyrkan.
Regalierna är åter på plats efter stölden.
Jag var här som 6-åring med mina föräldrar. Bilden av graven föreställande Johan IIIs dotter Isabella har jag burit med mig sedan dess.
Den var så verklig ut, mindes jag. Som om det var en flicka som sov.
Längst fram vid altaren står den.
Det enda jag egentligen kommer ihåg från min tidigare vistelse i Strängnäs som 6-åring.
Att Karl IX låg begravd här hade jag ingen aning om.
En liten fika i stan och vi är på väg mot nya mål...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar