måndag 28 december 2020

Druvan och vinet 6: Albariño; 1583 Albariño de Fefiñanes 2019

Albariño

Den här vitvinsdruvan har sitt ursprung på den iberiska halvön. Närmare bestämt i nordöstra Portugal och i Galicien i nordvästra Spanien. I Portugal förekommer den i mer olika morfologisk tappning - något som i sig tyder på att den funnits där länge. Den har helt enkelt haft tid på sig att utvecklas åt lite olika håll.
I Portugal heter druvsorten alvarinho och i Spanien albariño. Det finns några synonymer till men de här två namnen är de som är absolut vanligast.
Viner på druvan är allt som oftast fruktiga och blommiga. Inslag av  apelsin, grapefrukt, persika, bergamott och äpplen är vanliga. Vinerna är fylliga och har en tydlig och frisk syra. 
Personligen så föredrar jag de spanska vinerna före de portugisiska - tycker att de har mer bredd och smakrikedom. Ska kanske tillägga att jag egentligen borde prova fler viner från Portugal innan jag helt låser mig vid min uppfattning.
Går vi utanför den iberiska halvön hittar vi odlingar med druvan i Kalifornien, Oregon, Washington, Uruguay, Australien och Nya Zeeland.

1583 Albariño de Fefiñanes 2019, Galicien, Spanien, nr 90103, 210 kr

Fruktig, frisk och blommig - ja, det är så jag vill ha min albariño. Detta vin är ett bra exempel på hur det gärna får smaka. I doft och smak hittar vi inslag av blommor, päron, melon, citrus och ananas. Riktigt gott till fisksoppa.

 

2 kommentarer: