söndag 9 maj 2021

Dukning i försommar tid - vitt, mörkgrönt och nysilver

Egentligen hade jag tänkt duka i blått och vitt.
Men då jag insåg att alla viner var vita tänkte jag på alla fina vitvinsglas som vi sällan använder.
Det fick bli basen till denna dukning.
Både glasen, i form av remmare, närmast och remmarna längre bak - är ju vitvinsglas.
De längre bak kommer från mitt föräldrahem - så jag har många fina minnen med dem.
De togs alltid fram vid större festiviteter på våren och sommaren.
De längre fram har jag köpt på auktion - ett gick sönder i diskmaskinen nu på morgonen - varför jag letar febrilt efter ett ersättningsglas.
Fåglar är litet årets dukningsdetalj för oss...
Inte första gången iofs.
Jugend är ALLTID årets dukningsdetalj - favoriten framför andra.
Konstgjord murgröna hade jag köpt vid något tidigare tillfälle.
Kom väl till användning nu.
Ljusstaken närmast är egentligen stommen i en kandelaber med tre ljus - men denna gång tog jag bort toppen och använde den som en ljusstake istället.
Signe Sohlmans klassiska linne duk "draken" är litet av en favorit.
Nu börjar det likna något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar