måndag 26 december 2022

Julafton 2022

Likt alla andra julaftnar började jag morgonen i salongen med alla ljus tända - så mysigt. 
Jag sitter där ett ganska långt tag helt själv. Och bara njuter.
Sedan dimper övriga familjen ner; Arvid, följt av Anders. Ganska långt senare Sigrid.
Detta år hade vi köpt färdiglagat.
Så skönt.
Anders och jag fyllde bilen dagen före julafton.
Färdigkokt skinka, bara att griljera.
Fyra sillar direkt från delikatessbutiken, laxpatén, skagenröran, aioli och den kallrökta laxen likaså.
Gillar någon av oss julost? Nej, vi köper västerbotten istället.
Den italienska sillen var den enda vi gjorde själva (den godaste sillen tycker vi, men det är kul med litet variation).
Janssons frestelse, prinskorven och lutfisken sparade vi till mellandagarna - det blir så trist med gammal mat mot slutet av julen resonerade vi.
Maten var suveränt god, men vi hade gjort det väldigt enkelt för oss.
Dukningen lade jag desto mer krut på. :)
Sigrid stackarn hade fått feber dagen till ära.
Nå det kunde också vara litet skönt mitt i allt.
Arvid ville inte ha tomte detta år. Den som fick ett paket fick läsa upp nästa paket (och rim).
Funkade väldigt bra!
Både Arvid och Sigrid hade bett om rutiga pyjamasbyxor.
Jag tror faktiskt att det var kvällens mest uppskattade present.
Vi åt kvällsmaten med litet champagne från Pommery.
Sedan var det dags för "trumvirvel": Bamsefia!
En variant av Fia med Knuff.
Otroligt avspänt spel.
Då det började gå mot natt intog Arvid och Sigrid TV sofforna, iförda varsitt par nya rutiga flanellbyxor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar