söndag 12 april 2020

Påskbrunch med familjen B-J

 Brunch som festalternativ är något jag förordar å det varmaste! Inte nog med att det gick ganska smidigt att förbereda - man hinner ses under väldigt många fler timmar innan barn börjar bli trötta etc.
Vi började med en drink i salongen. Vid varmare väder hade ju utomhus varit topp. Solen sken men litet varmare hade det behövt vara för att det skulle ha varit njutbart att äta ute! 
Jag hittade ett mousserande med jordgubbssmak i butiken, från Polen!
https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/monte-santi-7131501
Väldigt mycket smak av jordgubb. Perfekt starter tyckte jag!
Barnen drack Pommac.
 Under resterande delen av måltiden serverades champagne. Och diverse juicer. 
 Sedan var det bara att ta för sig av påskbuffén.
 Stämningen var på topp! 
Jag hade inte ätit något innan. Brunch är...brunch. Jag tror/hoppas att det inte märktes. Förutom att jag glömde köpa mjölk på morgonen. Jag traskade ändå iväg till affären och köpte färskt bröd och blommor. Litet mjölk på det hade ju inte varit alltför betungande.
 Så litet pauser i maten mellan varven
 Anders fyller på mer. Han skröt efteråt att han nog ätit minst av alla vuxna. När vi började gå igenom vad han egentligen hade tryckt i sig så lät det inte alldeles med sanningen överensstämmande... 
 Det var ju alldeles för mycket mat. Samtidigt tycker jag att det är så det ska vara. Hellre att vi får frysa in (vilket vi gjorde) än att det är för litet på bordet! 
Och det var väldigt trevligt att ta vad man ville ha. När man ville ha det. 
 Arvid oh Sigrid väntar snällt på sin tur.
 Det gjorde N. också. Men han hade dessutom två egna personliga servitörer med sig... :) 
 Bufféer kan ibland kännas som att det kan gå för fort. Än värre är det med smörgåstårtor. Även om det är väldigt gott. Då är det en fördel att servera 3- eller 4-rätters istället.
Fast inte denna gång.
Vi tog verkligen tid på oss.
Även om vi var mätta sedan länge.
För egentligen är ju de gemensamma måltiderna till för att man vill träffas och prata. Vrida och vända på tankar och funderingar tillsammans. Man mår bra av att omge sig med goda vänner helt enkelt.
Maten är bara en ursäkt för att ses. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar