söndag 18 januari 2015

Drinktilltugg Brasilianska ostbollar

 Det är alltid roligt att överraska med nya maträtter...eller tilltugg. 

Brasilianska ostbollar,

i svensk variant.
5 dl majsmjöl
1½ dl majsolja
1½ dl vatten
2 tsk salt
2 ägg
2¾ dl matlagningsyoghurt
5 dl riven parmesanost
 
Koka upp olja, vatten och salt, rör ner majsmjölet. Låt svalna lite och rör sedan ner ägg, yoghurt och ost.
 Använd två skedar och rulla samman cirka 80 bollar. Ställ ut dem på plåtar, ställ in dem i 200 graders C. ugnsvärme. Sänk genast värmen till 175 grader. Grädda dem gyllengula.

5 kommentarer:

  1. Ser läckra ut!
    Vilken fin dukning och härliga näckrosbrutna servetter.
    Som ni sett hos mej har vi faktiskt walesiskt vin också!

    SvaraRadera
  2. Tack för dina alltid lika trevliga kommentarer, Lena!
    Det har varit en stressig helg, men nu ska jag lära mig om walesiskt vin.
    Tittar alltså in hos dig!

    /Anders

    SvaraRadera
  3. Kan någon tipsa om ungefärlig gräddningstid på ostbollarna? Låter supergoda!

    SvaraRadera
  4. Hej! Vi ber om ursäkt, såg inte kommentaren förrän nu. Dessvärre minns jag inte riktigt tiden 10 minuer till en kvart skulle jag tro.
    vänligen, Lena

    SvaraRadera
  5. Tobias Ahlqvist1 juli 2019 kl. 16:34

    Supergott! :D Vill också tipsa om att man kan köpa färdiga mixar på CassavaShop som man enkelt blandar med ost, olja, ägg och vatten. Blir hur gott som helst efter ca 15 min i ugn. Beställer gör man på
    https://www.cassava.se/

    Lycka till! :D

    SvaraRadera